Otvaranje kapija 55. Međunarodnog salona automobila i 15. Međunarodnog sajma motocikala, kvadova, skutera i opreme „Motopassion“ svečano je obeleženo u hali 1 Beogradskog sajma.

Najstariji i najreprezentativniji regionalni događaj u sektoru automobilske industrije, po kalendaru OICA jedan od 12 najvećih ovogodišnjih automobilskih sajmova u svetu i jedini u ovom terminu, otvorio je Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u Vladi Republike Srbije.

Podsećajući da je 55 godina tradicije zaista za respekt, ministar je ocenio da je istovremeno sajam svake godine sve bolji i sve sadržajniji.

„Sa aspekta proizvodnje prethodna godina bila je veoma izazovna za auto-industriju, s obzirom na sve probleme zbog rata u Ukrajini, probleme sa isporukama, probleme sa nabavkom delova za proizvodnju, ali i zbog svih promena koji se dešavaju u vezi sa samom auto-industrijom. Radi se o zaista najvećim promenama u istoriji auto-industrije, takvim da ćemo u narednih desetak ili 15 godina imati potpuno promenjene automobile i sve u vezi s njima, većinom će biti električni ili hibridni“, rekao je ministar.

„Ta činjenica“, naglasio je on, „zahteva i da se država prilagodi i zato je za nas kao Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture veoma važno da obezbedimo usluge kako bi auto-industrija nastavila da se razvija. Ministarstvo zaštite životne sredine sa svoje strane nastavlja sa subvencijama za elektromobile, od 1. januara ćemo krenuti sa procesom deregistracije. Preko Agencije za bezbednost saobraćaja obezbedili smo 100 miliona evra za 140.000 automobila sa motorima „euro“ 1, 2 i 3, koji će moći da se deregistruju. To su automobili, koji će moći da se preregistruju i da se kupe polovni automobile ne stariji od 2015. godine, sa motorom Euro 6, jer u našoj zemlji ima oko 560.000 automobila sa motorima „euro“ 1, 2 i 3. Imamo negde oko 2,8 miliona automobila na teritoriji Republike Srbije, a pre 10 godina bilo ih je oko 1,8 miliona.

Naše ministarstvo planira da u narednom periodu postavi oko 100 novih punjača za elektromobile na auto-putevima i brzim saobraćajnicama. Izmenama Zakona o planiranju i izgradnji uvodimo obavezu da prilikom izgradnje zgrada bude određen broj mesta sa elektropunjačima, zavisno od toga da li se radi o stambenom ili poslovnom objektu. Uvodimo i obavezu da na svakoj pumpi ubuduće postoji određen broj punjača za električne automobile. Počeli smo da gradimo pametne autoputeve, a prvi takav je Moravski koridor. Ove godine će biti izgrađeno 107 km novih autoputeva i brzih saobraćajnica, od ukupno skoro 500 koliko se gradi u narednom periodu. Nastavićemo sa izgradnjom infrastrukture i sa ulaganjem i promocijom elektromobilnosti.

Država mora da prati promene koje se dešavaju i upravo zato idemo sa setom izmena nekoliko zakona i obezbedićemo da zaista naši putevi izgledaju u narednim godinama drugačije. U naredne dve godine imaćemo solarne panele na auto-putevima, koji će istovremeno biti i zaštita od buke“.

Izražavajući uverenje da je i ovaj sajam doprinos poboljšanju stanja u toj oblasti, Vesić je na kraju skrenuo pažnju na bezbednost u saobraćaju u Srbiji, jer „kod nas u saobraćaju gine za trećinu više ljudi nego u zemljama EU. Ne vredi nam da kupujemo automobile ako imamo toliko ljudi koji ginu na našim putevima, to je nešto sa čim moramo da se izborimo“.

Igor Ševo, predsednik Skupštine Udruženja proizvođača drumskih vozila Srbije, nosioca OICA licence za organizaciju međunarodnih sajmova, rekao je da i sam redni broj 55 međunarodnog sajma automobila govori o tome koliko je ovo dugotrajna manifestacije i koliko je bitna za Beograđane i za sve građane Srbije. Izrazio je zadovoljstvo i iskazao ponos što „za razliku od nekih drugih manifestacija širom sveta, ova naša ima kontinuitet, što oslikava mogućnosti države, njene industrije i njene perspektive“.

Frančesko Maši, predsednik Izvršnog odbora DDOR osiguranja, generalnog sponzora ove manifestacije, zahvalio se organizatorima ovogodišnjeg izdanja beogradskog Salona automobila „na izvanrednoj organizaciji jednog od vodećih dešavanja u čitavom regionu“.

„Kompanija DDOR osiguranje je tokom protekle decenije bila generalni sponzor Beogradskog sajma automobila i velika mi je čast da ponovo, a naročito nakon prošlogodišnjeg spektakularnog događaja, predstavljam jedno od najznačajnijih osiguravajućih društava na srpskom tržištu, kao deo Unipol grupe, vodećeg evropskog finansijskog igrača. I DDOR i Unipol grupa snažno su povezani sa automobilskom industrijom, imajući u vidu njihovo uspešno poslovanje u oblasti osiguranja motornih vozila“.

„Jutros sam“, podsetio je on, „imao čast da predstavljam DDOR i Unipol na Poslovno-naučnom forumu Srbija – Italija, koji je organizovan sa ciljem jačanja političkih i ekonomskih odnosa između dveju zemalja. Između ostalog, u središtu pažnje foruma su i zelena agenda, ekološka tranzicija i infrastrukturni razvoj“.

„Želeo bih takođe da skrenem pažnju na pitanje bezbednosti u saobraćaju, koje postaje sve značajnije. Štaviše, saobraćajne nezgode su vodeći uzrok smrti dece i mladih širom sveta, i na globalnom nivou svake godine 1,3 miliona ljudi izgubi život kao posledica saobraćajnih nezgoda, što se može smatrati tihom epidemijom na točkovima koja većinu zemalja košta 3% njihovog bruto domaćeg proizvoda. Izdvajam činjenicu da je prema podacima za Zapadni Balkan u 2022. godini došlo do povećanja broja smrtnih slučajeva na milion stanovnika u poređenju sa 2021. godinom, dok je broj smrtnih ishoda u Srbiji gotovo dvostruko veći od proseka EU. Imajući to u vidu, jače partnerstvo između javnog i privatnog sektora moglo bi u velikoj meri pomoći rešavanju pitanja bezbednosti u saobraćaju, te će DDOR nastaviti sa davanjem doprinosa ostvarenju ovog cilja“, zaključio je Maši.

Aleksandra Đurđević, predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, rekla je da je velika privilegija prisustvovati ovom događaju, pogotovo s obzirom na činjenicu da je godina iza nas bila puna izazova i prepreka za automobilsku industriju. Ipak, „ove godine smo u jednoj sjajnoj saradnji uspeli da predstavimo 50 noviteta među automobilskim i moto brendovima. Čak smi uspeli da dovedemo i premijerno predstavimo dva potpuno nova brenda – Geely i Maserati – što je signal da je naše tržište itekako zanimljivo stranim kompanijama. Posebno treba naglasiti da će dvotočkaši na Motopassionu ove godine verovatno imati najatraktivniji i najobuhvatniji sajamski nastup, tako da će ljubitelji dvotočkaša zaista imati šta da vide“.

Đurđević je, kao predsednica Asocijacije uvoznika, istakla da se „automobilska industrija trenutno nalazi u periodu verovatno najveće transformacije od samog nastanka automobilske industrije. Od nastanka auto-industrije sve promene u ovoj industriji dešavale su se na planu motora sa unutrašnjim sagorevanjem i unapređenja u tom segmentu. Automobili danas potpuno menjaju svoj oblik, menjaju čak i svoju svrhu. Nekad je automobil predstavljao samo prevozno sredstvo, danas postaje lični asistent i uloge se samo umnožavaju. Menja se ne samo proizvodnju automobila, nego i način korišćenja automobila, kupovina i održavanje automobila, sve nam se menja. Sve te promene se održavaju na apsolutno svaki segment društva. Čitav svet je već zauzeo vrlo jasan smer u kom auto-industrija ide: električna i elektrifikovana vozila…“

„Pored toga što smo mi uvoznici automobila“, rekla je ona, „mi smo i predstavnici proizvođača, a na njima je ogroman pritisak da se tradicionalni tipovi motora polako isključuju iz proizvodnje i mi ćemo se narednih godina takođe prebaciti na električna i elektrifikovana vozila. Mi za to moramo da budemo spremni.“

„Veoma su važne subvencije države, koje je Ministarstvo za zaštitu životne sredine nedavno udvostručilo. Uz malo pojednostavljivanje procedura verujem da će to dati dodatni zamah prodaji. Drugi segment je infrastruktura. Ova tema za nas je od ključnog značaja“, zaključila je Đurđević.

Na kraju svog obraćanja Aleksandra Đurđević je, i povodom obeležavanja 27 godina rada Asocijacije, zahvalila institucijama i ključnim partnerima na plodonosnoj saradnji. Među njima i direktorki Beogradskog sajma Danki Selić i koordinatoru projekata Salona automobila i sajma „Motopassion“ Zoranu Lupšiću.

U „redizajniranoj“ izložbenoj postavci ove manifestacije, u hali 3 našli su se premijum brendovi, kao što su Mercedes, Maybach, BMW, Mini, Maserati, Audi, Porsche. Svi ostali automobilski brendovi su u centralnoj hali 1 – Volkswagen, Nissan, Chery, Škoda, Subaru, Geely, Volvo, Kia, Mazda, Renault, Dacia, Hyundai, Ford, MG, Citroen, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Suzuki, Peugeot, Opel, Toyota, Honda, Seat i Cupra. Motocikli i oprema su u hali 4, laka privredna vozila u hali 3A, a prateća automobilska oprema u halama 2 i 1A.

Оvogodišnji Međunarodni salon automobila okupio je 250 izlagača, koji predstavljaju 33 automobilska i sedam brendova lakih privrednih vozila sa više od 40 premijera.

Na „Motopešnu“ je svoje mesto obezbedilo 60 izlagača, sa više od 40 brendova motocikala, kvadova i skutera i velikim brojem brendova moto-opreme.

I izlagači u sektoru prateće automobilske industrije, garažno-servisne opreme i rezervnih delova bili su izuzetno aktivni sa posebnim i atraktivnim promocijama kako standardne i univerzalne opreme tako i kompatibilne i prateće opreme za ekološki napredna vozila. Predstavljen je značajan izbor punjača za električna vozila te solarnih modula za primenu u auto-industriji i druge odgovarajuće infrastrukture.

Prateći program takođe je standardno bogat. I pre otvaranja sajmova održan je tradicionalni novinarski reli. Svečanim otvaranjem zaključen je novinarski dan, namenjen predstavljanju izlagača i medijskim profesionalcima u oblasti automobilizma i motociklizma.

Petak 24. mart je „Family day“, porodični dan je dan kada porodice mogu da obiđu sajam po privilegovanim cenama. Istog dana, ali naveče, sledi izbor za „Miss Salona automobila“. Reli oldtajmera „Memorijal princa Tomislava Karađorđevića“ planiran je za subotu 25. marta. Stručna konferencija Puma Car Conference, PCC Balkan Conference – PCC 2023, biće održana u ponedeljak 27. marta od 11 do 15 časova. Tokom sajma, biće proglašen i „automobil godine“ u izboru Asocijacije automobilskih novinara Srbije. NAVAK, Nacionalna vozačka akademija, organizovaće u atrijumu Beogradskog sajma svakodnevni trening bezbedne vožnje, a generalni sponzor manifestacije, DDOR Osiguranja iz Novog Sada, planira da tokom sajma uloži 10 miliona dinara u bezbednost saobraćaja, tako što će za svakog maturanta sa probnom vozačkom dozvolom, koji bude učestvovao u vožnji na štandu Navaka obezbediti besplatan trening bezbedne vožnje u centru NAVAK.

Strateški partneri ove jedinstvene manifestacije su Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova, Udruženje proizvođača drumskih vozila Srbije i generalni sponzor kompanija DDOR Osiguranje Novi Sad.

SERVISNE INFORMACIJE

Izložbeni program organizovan je u halama 1, 1A, 2, 3, 3A i 4.

Radno vreme Salona automobila i sajma „Motopassion“ je od 10 do 20 časova.

Cena pojedinačne ulaznice 450 dinara, grupne 350, za organizovane posete studenata i đaka 250 dinara. Cena porodične karte tokom „porodičnog dana“ je 1000 dinara.

Cena parkinga u krugu Sajma 150 din/h, maksimalno 750 dinara po danu.