Na osnovu Odluke o Kodeksu korporativnog upravljanja društava kapitala (“Sl. glasnik RS”, br. 77/2024), Zakona o upravljanju privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije (“Sl. glasnik RS”, br. 76/2023), čl. 35. Osnivačkog akta Privrednog društva za priređivanje sajmova i izložbi Beogradski sajam doo Beograd, direktor Privrednog društva za priređivanje sajmova i izložbi Beogradski sajam doo Beograd, dana 25.02.2025. godine donosi
KODEKS KORPORATIVNOG UPRAVLJANJA
PREAMBULA
Direktor Društva donosi ovaj Kodeks kao set principa i načela dobrog korporativnog upravljanja, polazeći od činjenica da:
- Privredno društva za priređivanje sajmova i izložbi Beogradski sajam doo Beograd (u daljem tekstu: Društvo) predstavlja društvo sa ograničenom odgovornošću, koje obavlja delatnost u skladu sa relevantnim propisima Republike Srbije i u skladu sa principima dobre prakse korporativnog upravljanja;
- dobro korporativno upravljanje ne znači uvažavanje samo interesa članova Skupštine Društva, kao nesumnjiv primarni interes vlasnika kapitala koji pokreće i nosi investicioni proces i razvoj društva, već pretpostavlja i adekvatnu zastupljenost i zaštitu ostalih interesa, legalnih i relevantnih i to pre svega klijenata i društva u celini, poverilaca, zaposlenih, kao društvena odgovorna kompanija;
- Kodeks korporativnog upravljanja (u daljem tekstu: Kodeks) sve ove interese čini transparentnim, institucionalno zastupljenim i uravnoteženim;
- Kodeks predstavlja primenu dobre korporativne prakse, usklađene sa odredbama Zakona o privrednim društvima (“Sl. glasnik RS”, br. 36/2011, 99/2011, 83/2014 – dr. zakon, 5/2015, 44/2018, 95/2018, 91/2019 i 109/2021), Zakona o upravljanju privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije (“Sl. glasnik RS”, br. 76/2023).
Član 1.
Osnovni cilj Kodeksa je uvođenje dobrih poslovnih običaja i uspostavljanje visokih standarda u domenu korporativnog upravljanja, koji treba da omoguće ravnotežu uticaja nosilaca korporativnog upravljanja Društva, konzistentnost sistema kontrole, a sve u cilju obezbeđenja dugoročnog i održivog razvoja Društva. Drugim rečima, namena Kodeksa je da strukturu upravljanja društva učini transparentnijom i da pokaže posvećenost društva dobrom korporativnom upravljanju putem razvijanja i unapređivanja pravila i principa koji se odnose na:
- Organizaciju i upravljanje društvom;
- Prava članova društva;
- Interne kontrolne mehanizme;
- Transparentnost i izveštavanje;
- Komunikaciju i odnose sa zainteresovanim stranama;
- Društvenu odgovornost.
Član 2
Korporativni organi upravljanja
Skupština Društva:
2.1. Ključna uloga Skupštine Društva je da obezbedi interese vlasnika dugoročne stabilnosti Društva, uključujući profilisanje vizije i prioriteta razvoja, odobrenje godišnjih izveštaja o poslovanju, donošenje odluka o upravljanju kapitalom i udelima vlasnika, raspolaganju imovinom velike vrednosti, statusnim pitanjima, kao i sastavu i radu Nadzornog odbora preko koga Skupština sprovodi faktički nadzor nad upravljanjem Društvom.
Nadzorni odbor
2.2. Ključna uloga Nadzornog odbora je uspostavljanje sistemske i efektivne sprege između vlasnika i menadžmenta i realizacija sledećih poslova: nadzor i kontrola nad svim aspektima menadžmenta kompanijom, u interesu vlasnika na osnovu smernica vlasnika, određivanje poslovne strategije Društva podrška radu i donošenju odluka Skupštine, kao i kontrola njihovog izvršenja donošenje odluka u okviru svojih nadležnosti i kontrola njihove primene davanje prethodne saglasnosti na izveštaje i inicijative menadžmenta i podnošenje na usvajanje Skupštini.
Direktor
2.3. Direktor Društva učestvuje u organizovanju svih funkcija menadžmenta i sprovođenju u delo strategije Društva, obezbeđuje poštovanje zakonskih odredaba i internih propisa poslovanja na svim nivoima obezbeđuje mehanizme koji će omogućiti objektivno praćenje, nadzor i izveštavanje o ostvarenjima planiranih rezultata svih nivoa menadžmenta, daje preporuke rešenja za unapređenja performansi, inovacija, investicionih poduhvata i optimalno koristi ljudske, finansijske i materijalne resurse koji su menadžmentu povereni od strane članova.
Kratkoročni i dugoročni ciljevi društva
Član 3
3.1. Društvo definiše ciljeve na način da budu konkretni, ostvarivi i da efikasno i sistematično doprinose uspehu preduzeća. Ciljevi treba da budu:
- jasni i konkretni, čime se omogućava njihovo razumevanje i usmerenost svih zaposlenih ka njihovom ostvarenju, uz umanjenje verovatnoće nesporazuma;
- merljivi, čime se omogućava praćenje njihovog ostvarenja;
- dostižni, jer uzimaju u obzir raspoložive resurse za njihovo ostvarenje;
- relevantni, čime doprinose ostvarenju misije i vizije preduzeća;
- vremenski ograničeni, što podrazumeva adekvatno usmeravanje aktivnosti i održavanje fokusa.
3.2. Društvo kontinuirano prati tržišne trendove i zahteve i gradi kvalitetne kontakte kroz saradnju sa strateškim partnerima.
Članstvo u korporativnim organima društva
Član 4
4.1. Prilikom određivanja sastava korporativnih organa Društva poklanja se posebna pažnja neophodnosti brzog i efikasnog donošenja odluka, uz potrebu da se u organima Društva nađu lica sa znanjima iz različitih oblasti od značaja za upravljanje privrednim društvom. U svakom trenutku trajanja mandata svaki organ Društva treba da se sastoji od članova koji kao celina imaju potrebno znanje, sposobnost i stručna iskustva neophodna za uspešno obavljanje poslova iz njegovog delokruga.
4.2. Sastav članova organa Društva definisan je Osnivačkim aktom ili Poslovnicima o radu organa Društva.
PRAVA ČLANOVA DRUŠTVA
Zaštita prava članova društva
Član 5
5.1. Društvo obezbeđuje ravnopravan tretman i zaštitu prava člana Društva i u tom cilju naročito:
- Svojim aktima uređuje sva pitanja koja se odnose na položaj, prava i odgovornosti člana Društva,
- Uspostavlja mehanizme za doslednu primenu internih akata i kontinuirano vrši nadzor nad njihovom pravilnom primenom,
- Obezbeđuje da članu Društva budu blagovremeno dostupne potpune i pouzdane informacije o njegovim pravima i obavezama i načinima realizacije i zaštite njegovih prava, kao i o pitanjima koja su od značaja za poslovanje Društva,
- Definiše pravila i procedure za sprečavanje i rešavanje eventualnih sukoba interesa između člana i Društva.
INTERNI KONTROLNI MEHANIZMI
Interni nadzor
Član 6
6.1. Društvo uspostavlja oblike internog nadzora polazeći od principa da oblici internog nadzora budu primereni veličini, delatnosti, složenosti procesa rada, fazi razvoja Društva, kao i očekivanjima ključnih zainteresovanih strana, uzimajući u obzir ne samo trenutne, već i buduće potrebe poslovanja i razvoja Društva.
6.2. Društvo definiše ključne ciljeve i poslovnu strategiju kojom će oni biti ostvarivani, kao i način i dinamiku ostvarivanja pomenutih ciljeva, a što ima za svrhu da Društvo bude u mogućnosti da periodično ili kad god ima potrebu, izmeri i oceni uspešnost ostvarenja ključnih ciljeva kao i mogućnost nastavka uspešnog poslovanja.
6.3. Društvo kao osnovni oblik internog nadzora uspostavlja interne kontrole nad obavljanjem ključnih procesa, aktivnosti i postupaka koje su integrisane u sistem, sa ciljem da se obezbedi veća efikasnost poslovnih procesa i kontrolišu rizici, pod kojima se odvija svaki konkretni poslovni proces i da, samostalno ili zajedno sa drugim kontrolama, umanji, ili svede na prihvatljiv nivo rizik od obavljanja aktivnosti ili procesa na koje se odnose.
6.4. U sprovođenju internih kontrola učestvuju svi zaposleni u Društvu, u sklopu obavljanja svojih redovnih poslovnih zadataka.
Informisanje organa društva i javnosti
Član 7
7.1. Direktor Društva dužan je da obezbedi da Nadzornom odboru budu periodično i blagovremeno dostupni svi podaci relevantni za realizaciju poslova u njegovoj nadležnosti.
Članovi Nadzornog odbora i Skupštine imaju pravo na tačne, potpune, pravovremene i jasne informacije neophodne za vršenje poslova u svojoj nadležnosti i u tom smislu treba da budu adekvatno informisani pre donošenja odluka iz njihove nadležnosti.
7.2. U Društvu treba da se uspostavi i gradi aktivan dijalog između Skupštine, Nadzornog odbora i Direktora Društva, koji treba da se zasniva na zajedničkom shvatanju ciljeva kojima Društvo treba da teži.
Organi korporativnog upravljanja i nadzora u svom radu dužni su da uzimaju u obzir stavove i sprovode odluke Skupštine Društva, i to na način koji je najpraktičniji i najefikasniji za Društvo.
Predsednik Nadzornog odbora je posebno odgovoran za ostvarivanje komunikacije između Skupštine Društva i Nadzornog odbora i (pored redovne i vanrednih sednica Skupštine) neophodno je da najmanje jednom godišnje organizuje sastanak sa članom Društva (tzv. godišnji sastanak). Na sastancima će se naročito diskutovati o pitanjima poslovne strategije društva i unapređenja korporativnog upravljanja.
Radi održavanja stalne komunikacije sa Skupštinom Društva i van godišnjih sastanaka, predsednik Nadzornog odbora treba da, u skladu sa odredbama Poslovnika o radu korporativnih organa obezbeđuje blagovremenu informisanost člana Skupštine o svim značajnim pitanjima, upoznaje se sa stavovima Skupštine Društva, njihovim pitanjima i predlozima, kao i da pruža odgovore i tražene informacije. Direktor Društva nadležan je da obezbedi blagovremenu i potpunu korespondenciju i komunikaciju između svih korporativnih organa upravljanja, kao i distribuciju stavova i smernica člana Skupštine Društva.
Nadzorni odbor nadležan je da sprovodi kontinuirani nadzor nad poslovnim odlukama i performansama Direktora Društva, da traži argumentacije, dokumenta, izveštaje i pojašnjenja u cilju sticanja visokog nivoa informisanosti o svim elementima upravljanja i mogućnosti donošenja kvalitetnih autonomnih odluka i smernica, odnosno predlaganja odluka Skupštini Društva.
7.3. Direktor Društva ima i ulogu podrške korporativnim organima Društva u pripremanju, distribuciji, korespondenciji, obezbeđenju blagovremenog i potpunog izveštavanja nadležnih organa kao i objavljivanja značajnih informacija članu Društva.
KOMUNIKACIJA I ODNOSI SA ZAINTERESOVANIM STRANAMA
Komunikacije i odnosi sa investitorima i trećim licima koja imaju interese prema društvu
Član 8
8.1. U cilju unapređenja poslovanja i održivog rasta, održanja konkurentnosti i stalnog prilagođavanja na izmene u zahtevima tržišta, Društvo identifikuje, uspostavlja dobre odnose i podstiče aktivnu saradnju sa ključnim zainteresovanim stranama tako što utvrđuje njihove najvažnije interese u odnosu na Društvo vodeći računa o specifičnostima, posebnim interesima, potrebama i razvoju odnosa sa različitim kategorijama zainteresovanih strana. Društvo takođe identifikuje i svoje interese u odnosu na zainteresovane strane imajući u vidu sopstvene potrebe i karakteristike poslovanja. U tom smislu, Društvo priznaje i obezbeđuje zaštitu prava zainteresovanih strana koja su zasnovana na zakonu ili sporazumima.
8.2. Objavljivanje informacija predstavlja važan instrument odnosa Društva prema zainteresovanim stranama. S druge strane, Društvo obezbeđuje mogućnost i adekvatne kanale za komunikaciju zainteresovanih strana sa Društvom.
DRUŠTVENA ODGOVORNOST
Društveno odgovorno poslovanje
Član 9
9.1. U skladu sa dobrom praksom korporativnog upravljanja, Društvo teži ka društveno odgovornom poslovanju i s tim u vezi uspostavlja specifične i obavezujuće principe koji se odnose na zaštitu životne sredine i etičko ponašanje i objavljuje relevantne informacije koje se odnose na sve Društveno odgovorne aktivnosti koje Društvo sprovodi.
9.2. Društvo definiše principe društveno odgovornog poslovanja u internim aktima Društva u skladu sa standardima i dobrom praksom u oblasti korporativno društvene odgovornosti.
9.3. Sve informacije o principima društveno odgovornog poslovanja, uključujući pojedinačne aktivnosti i oblike ponašanja u tom domenu, Društvo objavljuje kontinuirano na svojoj internet stranici.
ZAVRŠNE ODREDBE
Član 10
10.1. Kodeks će biti objavljen na internet stranici Društva.
10.2. Kodeks stupa na snagu danom donošenja.
Beograd, 25.02.2025. godine
DIREKTOR
Danka Selić