Sajam etno hrane i pića

Čini se da bi novembar mogao da označi novi simbolični početak normalizacije sajamske delatnosti Beogradskog sajma, naprasno prekinute marta 2020. godine. Iako održavanje sajamskih manifestacija manjeg obima u međuvremenu nije bilo sasvim zamrlo, a prethodnog oktobra su održane čak i dve po svemu izuzetne i velike međunarodne manifestacije – Sajam naoružanja i vojne opreme “Partner” i Konferencija nesvrstanih zemalja – tek je protekli novembar u sajamski krug vratio ugođaj kakav posetioci i izlagači pamte i kakav se u vezi sa Beogradskim sajmom podrazumeva. U takvoj atmosferi povratka u budućnost upravo je završeno čak pet sajamskih manifestacija, sa oko 500 izlagača i učesnika u stručnim pratećim programima.

Od 23. do 25. novembra 2021. održane su u hali 2 Beogradskog sajma čak tri tradicionalne sajamske manifestacije: 16. Međunarodni sajam energetike, 17. Međunarodni sajam zaštite životne sredine i prirodnih resursa – EcoFair i 42. Međunarodni sajam prevencije i reagovanja u vanrednim situacijama i bezbednosti i zdravlja na radu – 112 Expo. O značaju ovog čina govori i angažman, pokroviteljstvo i prisustvo vodećih ljudi tri resorna ministarstva: Ministarstva rudarstva i energetike, sa potpredsednicom Vlade i ministarkom rudarstva i energetike prof. dr Zoranom Mihajlović na čelu; Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, koje je predvodila ministarka prof. dr Darija Kisić Tepavčević, te Sandre Dokić, pomoćnika ministra, u ime Ministarstva zaštite životne sredine Republike Srbije. Otvarajući ove sajmove, tri gošće su bile složne u oceni da je povezanost energetske, ekološke i zaštitne osnove društvene zajednice jedno od najvažnijih pitanja zemlje i regiona i da je uloga Beogradskog sajma u svemu tome nezaobilazna.

Na istom mestu i u isto vreme, tri sajamske manifestacije potrudile su se da obezbede jedinstvenu i sinergičnu, regionalnu i lokalnu logističku platformu za odgovore na neka od najvažnijih pitanja današnjice – energije, energetske efikasnosti, životne sredine, rizika, problematike vanrednih situacija i zaštite na radu. Sajam energetike kao respektabilna sajamska manifestacija sa UFI licencom i kao najveći godišnji regionalni skup kompanija i regionalni integrativni predvodnik u povezivanju svih segmenata i faktora energetskog sektora u zemlji, regionu i ovom delu Evrope uopšte. EcoFair je i u uslovima pandemije i uz zahtev za “ekološki prihvatljivim ponašanjem kao načinom života”, ostao mesto regionalnog godišnjeg okupljanja institucija, proizvođača opreme, distributera, reciklera, operatera, deponija, lokalnih samouprava, komunalnih preduzeća, generatora otpada i stručne javnosti – različitih činilaca iz sistema zaštite životne sredine. Sajam 112 Expo se ponovo predstavio kao valjan prezenter svih društvenih i privrednih potencijala namenjenih suprotstavljanju nepredvidivim i neočekivanim vanrednim događajima i vanrednim situacijama, koje ugrožavaju ljudske živote i imovinu, a sve u misiji procene i upravljanja rizicima.

Sajmovi energetike i ekologije

U izlagačkom i stručnom pratećem programu ovih manifestacija učestvovalo je stotinak kompanija, institucija i autoriteta koji su pokrili širok spektar energetskih sektora i delatnosti. U veoma relevantnom pratećem programu, “energetski” akcenat su dali Centar za životnu sredinu, tehničke propise, kvalitet i društvenu odgovornost PKS prezentacijom “tekućih i planiranih aktivnosti” u oblastima energetike i ekologije; grupa kompanija sa inovacijama u oblasti energetike i ekologije “Made in Serbia”, ukrajinska Kness Group predstavljanjem “Evropskih projekata obnovljive energije” te Srpski proizvođači pametnih brojila, svakodnevnim prezentovanjem “najnovijih rešenja iz domena daljinskog upravljanja potrošnjom električne energije”. Ekološki segment pokrile su sesije u vezi sa cirkularnom ekonomijom, klimatskim promenama, upravljanjem otpadom, Geoparkom “Đerdap”, Rezervatom biosfere “Mura – Drava – Dunav”, finansiranjem infrastrukture za upravljanje otpadnim vodama, postrojenjem za prečišćavanje otpadnih voda u Raškoj itd. Resorno Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja problematizovalo je efekte izvršenih inspekcijskih nadzora u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu; zapošljavanje osoba sa invaliditetom u uslovima pandemije, solidarno preduzetništvo, upravljanje rizikom umora, ergonomsku strategiju za preventivu mišićno-koštanih oboljenja itd.

S obzirom na pandemijske, privredne i druge društvene okolnosti, i posle dvogodišnje pauze, nastup ovako dizajniranog sajamskog trija ocenjen je visokom ocenom, i kao sajamske delatnosti i kao doprinosa srpskoj privredi u celini.

Sajam etno hrane i pića

Od 25. do 28. novembra održane su na Beogradskom sajmu još dve tradicionalne sajamske manifestacije: 15. Sajam etno hrane i pića, u hali 3, i Sajam zimske sportske opreme, turizma i rekreacije Expo-zim, u hali 5.

Pod pokroviteljstvom Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije Sajam etno hrane i pića je brojem izlagača i drugih učesnika programa, njih više od 350, i sajamskom atmosferom podsetio na “pretkrizna” vremena, predstavljajući sve ono po čemu je Srbija u ovoj oblasti poznata širom sveta. Posetioci su bili u prilici da osete ukuse i mirise domaćih proizvoda iz čitave Srbije, Republike Srpske i Rumunije. Otvarajući manifestaciju, ministar u Vladi Srbije zadužen za razvoj nedovoljno razvijenih opština Novica Tončev nazvao je nacionalne specijalitete, proizvode karakteristične za uža geografska područja, najčešće ručne izrade i od organski gajenih sirovina, i uopšte tradicionalne proizvode kao prvorazredne tržišne i izvozne artikle – “ličnom kartom” naše zemlje.

Na Sajmu se prvi put predstavilo i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede sa grupom proizvođača; Udruženje “Karitas” predstavilo je svojih trideset proizvođača tradicionalnih proizvoda iz centralne Srbije u okviru sopstvenog programa podrške; Privredna komora Srbije je na Sajmu predstavila je projekat “Stvarano u Srbiji” i proizvode nosioce žiga o kvalitetu i domaćem poreklu “Čuvarkuća”; poseban segment sajma – Izložbu rukotvorina, i ove godine organizovalo je udruženje “Društvo srpskih domaćina”.

Kao i svake godine, dodeljen je veliki broj nagrada svim prestižnim proizvođačima različitih robnih grupa, što bi trebalo da bude priznanje i stimulacija za dalji razvoj i promociju autentičnih prehrambenih proizvoda. Stručni žiri doneo je odluku da glavnu nagradu Sajma etno hrane i pića “Robna marka iz Srbije” za 2021. godinu dobije “Bojčin eko turs” d.o.o. iz Progara, Surčin, za paletu proizvoda od mangulice. Tako je ostvaren i jedan od ciljeva manifestacije – brendiranje tradicionalnih proizvoda, koji postaju i neizostavni deo turističke ponude Srbije, ali i promocija manjih proizvođača i njihovo pozicioniranje na tržištu.

Expo-Zim

U uslovima neizvesnosti u pogledu predviđanja i percepcije predstojeće zimske turističke sezone održan je i Expo-zim. Uvoznici, proizvođači, distributeri i serviseri zimske sportske i rekreativne opreme i turistički poslenici ponudili su, pokazalo se, za posetioce interesantnu paletu robe i usluga koja je obradovala sve koji vole zimu. Posetioci su, posle jednogodišnje pauze, pokazali da su s nestrpljenjem i znatiželjom iščekivali svoj sajam posvećen zimskim radostima i ambijentu.

Uz pomoć suorganizatora, Asocijacije “Sport za sve”, Expo-zim je promovisao svečarski duh, prazničnu atmosferu, radost aktivnog življenja i aktivnog odmora, ali i ozbiljna sportska iskušenja. Uz sve to, izlagači su nudili i tradicionalne sajamske popuste i do 50 odsto. U aktuelnom društvenom i zdravstvenom kontekstu ovogodišnji Expo-zim se zbog toga bez i najmanje rezerve može okarakterisati kao veoma šarmantan, zanimljiv i koristan sajamski događaj.

Pomenute manifestacije su bile samo vrh, takoreći epilog novembarskog “ledenog brega”, začetog početkom novembra izložbom “Beogradski sajam: Inovativnost tehnologije, arhitekture i kulture“, u Galeriji nauke i tehnike Srpske akademije nauka i umetnosti, koja je trajala do 26. novembra. Postavku su realizovali Udruženje “Kolektiv arhitekata” i “Beogradski sajam”, a posetiocima je predstavljen istorijat Sajma, kao i njegov tehnološki, arhitektonski i kulturološki značaj u lokalnim i svetskim razmerama. Uz Trofej Beograda u mačevanju, održanom takođe početkom novembra u hali 2 Beogradskog sajma, novembar se s pravom može proglasiti uspešnim povratkom Beogradskog sajma u “režim” normalnog funkcionisanja. Na dobro izlagača, posetilaca, poslovnih partnera i sajamske delatnosti u celini.