Отварање капија 55. Међународног салона аутомобила и 15. Међународног сајма мотоцикала, квадова, скутера и опреме „Motopassion“ свечано је обележено у хали 1 Београдског сајма.

Најстарији и најрепрезентативнији регионални догађај у сектору аутомобилске индустрије, по календару ОИЦА један од 12 највећих овогодишњих аутомобилских сајмова у свету и једини у овом термину, отворио је Горан Весић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Републике Србије.

Подсећајући да је 55 година традиције заиста за респект, министар је оценио да је истовремено сајам сваке године све бољи и све садржајнији.

„Са аспекта производње претходна година била је веома изазовна за ауто-индустрију, с обзиром на све проблеме због рата у Украјини, проблеме са испорукама, проблеме са набавком делова за производњу, али и због свих промена који се дешавају у вези са самом ауто-индустријом. Ради се о заиста највећим променама у историји ауто-индустрије, таквим да ћемо у наредних десетак или 15 година имати потпуно промењене аутомобиле и све у вези с њима, већином ће бити електрични или хибридни“, рекао је министар.

„Та чињеница“, нагласио је он, „захтева и да се држава прилагоди и зато је за нас као Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре веома важно да обезбедимо услуге како би ауто-индустрија наставила да се развија. Министарство заштите животне средине са своје стране наставља са субвенцијама за електромобиле, од 1. јануара ћемо кренути са процесом дерегистрације. Преко Агенције за безбедност саобраћаја обезбедили смо 100 милиона евра за 140.000 аутомобила са моторима „еуро“ 1, 2 и 3, који ће моћи да се дерегиструју. То су аутомобили, који ће моћи да се пререгиструју и да се купе половни аутомобиле не старији од 2015. године, са мотором Еуро 6, јер у нашој земљи има око 560.000 аутомобила са моторима „еуро“ 1, 2 и 3. Имамо негде око 2,8 милиона аутомобила на територији Републике Србије, а пре 10 година било их је око 1,8 милиона.

Наше министарство планира да у наредном периоду постави око 100 нових пуњача за електромобиле на ауто-путевима и брзим саобраћајницама. Изменама Закона о планирању и изградњи уводимо обавезу да приликом изградње зграда буде одређен број места са електропуњачима, зависно од тога да ли се ради о стамбеном или пословном објекту. Уводимо и обавезу да на свакој пумпи убудуће постоји одређен број пуњача за електричне аутомобиле. Почели смо да градимо паметне аутопутеве, а први такав је Моравски коридор. Ове године ће бити изграђено 107 км нових аутопутева и брзих саобраћајница, од укупно скоро 500 колико се гради у наредном периоду. Наставићемо са изградњом инфраструктуре и са улагањем и промоцијом електромобилности.

Држава мора да прати промене које се дешавају и управо зато идемо са сетом измена неколико закона и обезбедићемо да заиста наши путеви изгледају у наредним годинама другачије. У наредне две године имаћемо соларне панеле на ауто-путевима, који ће истовремено бити и заштита од буке“.

Изражавајући уверење да је и овај сајам допринос побољшању стања у тој области, Весић је на крају скренуо пажњу на безбедност у саобраћају у Србији, јер „код нас у саобраћају гине за трећину више људи него у земљама ЕУ. Не вреди нам да купујемо аутомобиле ако имамо толико људи који гину на нашим путевима, то је нешто са чим морамо да се изборимо“.

Игор Шево, председник Скупштине Удружења произвођача друмских возила Србије, носиоца OICA лиценце за организацију међународних сајмова, рекао је да и сам редни број 55 међународног сајма аутомобила говори о томе колико је ово дуготрајна манифестације и колико је битна за Београђане и за све грађане Србије. Изразио је задовољство и исказао понос што „за разлику од неких других манифестација широм света, ова наша има континуитет, што осликава могућности државе, њене индустрије и њене перспективе“.

Франческо Маши, председник Извршног одбора ДДОР осигурања, генералног спонзора ове манифестације, захвалио се организаторима овогодишњег издања београдског Салона аутомобила „на изванредној организацији једног од водећих дешавања у читавом региону“.

„Компанија ДДОР осигурање је током протекле деценије била генерални спонзор Београдског сајма аутомобила и велика ми је част да поново, а нарочито након прошлогодишњег спектакуларног догађаја, представљам једно од најзначајнијих осигуравајућих друштава на српском тржишту, као део Унипол групе, водећег европског финансијског играча. И ДДОР и Унипол група снажно су повезани са аутомобилском индустријом, имајући у виду њихово успешно пословање у области осигурања моторних возила“.

„Јутрос сам“, подсетио је он, „имао част да представљам ДДОР и Унипол на Пословно-научном форуму Србија – Италија, који је организован са циљем јачања политичких и економских односа између двеју земаља. Између осталог, у средишту пажње форума су и зелена агенда, еколошка транзиција и инфраструктурни развој“.

„Желео бих такође да скренем пажњу на питање безбедности у саобраћају, које постаје све значајније. Штавише, саобраћајне незгоде су водећи узрок смрти деце и младих широм света, и на глобалном нивоу сваке године 1,3 милиона људи изгуби живот као последица саобраћајних незгода, што се може сматрати тихом епидемијом на точковима која већину земаља кошта 3% њиховог бруто домаћег производа. Издвајам чињеницу да је према подацима за Западни Балкан у 2022. години дошло до повећања броја смртних случајева на милион становника у поређењу са 2021. годином, док је број смртних исхода у Србији готово двоструко већи од просека ЕУ. Имајући то у виду, јаче партнерство између јавног и приватног сектора могло би у великој мери помоћи решавању питања безбедности у саобраћају, те ће ДДОР наставити са давањем доприноса остварењу овог циља“, закључио је Маши.

Александра Ђурђевић, председница Српске асоцијације увозника возила и делова, рекла је да је велика привилегија присуствовати овом догађају, поготово с обзиром на чињеницу да је година иза нас била пуна изазова и препрека за аутомобилску индустрију. Ипак, „ове године смо у једној сјајној сарадњи успели да представимо 50 новитета међу аутомобилским и мото брендовима. Чак сми успели да доведемо и премијерно представимо два потпуно нова бренда – Гили и Масерати – што је сигнал да је наше тржиште итекако занимљиво страним компанијама. Посебно треба нагласити да ће двоточкаши на Motopassion-у ове године вероватно имати најатрактивнији и најобухватнији сајамски наступ, тако да ће љубитељи двоточкаша заиста имати шта да виде“.

Ђурђевић је, као председница Асоцијације увозника, истакла да се „аутомобилска индустрија тренутно налази у периоду вероватно највеће трансформације од самог настанка аутомобилске индустрије. Од настанка ауто-индустрије све промене у овој индустрији дешавале су се на плану мотора са унутрашњим сагоревањем и унапређења у том сегменту. Аутомобили данас потпуно мењају свој облик, мењају чак и своју сврху. Некад је аутомобил представљао само превозно средство, данас постаје лични асистент и улоге се само умножавају. Мења се не само производњу аутомобила, него и начин коришћења аутомобила, куповина и одржавање аутомобила, све нам се мења. Све те промене се одржавају на апсолутно сваки сегмент друштва. Читав свет је већ заузео врло јасан смер у ком ауто-индустрија иде: електрична и електрификована возила…“

„Поред тога што смо ми увозници аутомобила“, рекла је она, „ми смо и представници произвођача, а на њима је огроман притисак да се традиционални типови мотора полако искључују из производње и ми ћемо се наредних година такође пребацити на електрична и електрификована возила. Ми за то морамо да будемо спремни.“

„Веома су важне субвенције државе, које је Министарство за заштиту животне средине недавно удвостручило. Уз мало поједностављивање процедура верујем да ће то дати додатни замах продаји. Други сегмент је инфраструктура. Ова тема за нас је од кључног значаја“, закључила је Ђурђевић.

На крају свог обраћања Александра Ђурђевић је, и поводом обележавања 27 година рада Асоцијације, захвалила институцијама и кључним партнерима на плодоносној сарадњи. Међу њима и директорки Београдског сајма Данки Селић и координатору пројеката Салона аутомобила и сајма „Motopassion“ Зорану Лупшићу.

У „редизајнираној“ изложбеној поставци ове манифестације, у хали 3 нашли су се премијум брендови, као што су Мерцедес, Мајбах, БМВ, Мини, Масерати, Ауди, Порšе. Сви остали аутомобилски брендови су у централној хали 1 – Фолксваген, Нисан, Чери, Шкода, Субару, Гили, Волво, Киа, Мазда, Рено, Дачиа, Хјундаи, Форд, МГ, Ситроен, Фиат, Алфа Ромео, Џип, Сузуки, Пежо, Опел, Тојота, Хонда, Сеат и Купра. Мотоцикли и опрема су у хали 4, лака привредна возила у хали 3А, а пратећа аутомобилска опрема у халама 2 и 1А.

Овогодишњи Међународни салон аутомобила окупио је 250 излагача, који представљају 33 аутомобилска и седам брендова лаких привредних возила са више од 40 премијера.

На „Мотопешну“ је своје место обезбедило 60 излагача, са више од 40 брендова мотоцикала, квадова и скутера и великим бројем брендова мото-опреме.

И излагачи у сектору пратеће аутомобилске индустрије, гаражно-сервисне опреме и резервних делова били су изузетно активни са посебним и атрактивним промоцијама како стандардне и универзалне опреме тако и компатибилне и пратеће опреме за еколошки напредна возила. Представљен је значајан избор пуњача за електрична возила те соларних модула за примену у ауто-индустрији и друге одговарајуће инфраструктуре.

Пратећи програм такође је стандардно богат. И пре отварања сајмова одржан је традиционални новинарски рели. Свечаним отварањем закључен је новинарски дан, намењен представљању излагача и медијским професионалцима у области аутомобилизма и мотоциклизма.

Петак 24. март је „Family day“, породични дан је дан када породице могу да обиђу сајам по привилегованим ценама. Истог дана, али навече, следи избор за „Мис Салона аутомобила“. Рели олдтајмера „Меморијал принца Томислава Карађорђевића“ планиран је за суботу 25. марта. Стручна конференција Puma Car Conference, PCC Balkan Conference – PCC 2023, биће одржана у понедељак 27. марта од 11 до 15 часова. Током сајма, биће проглашен и „аутомобил године“ у избору Асоцијације аутомобилских новинара Србије. НАВАК, Национална возачка академија, организоваће у атријуму Београдског сајма свакодневни тренинг безбедне вожње, а генерални спонзор манифестације, ДДОР Осигурања из Новог Сада, планира да током сајма уложи 10 милиона динара у безбедност саобраћаја, тако што ће за сваког матуранта са пробном возачком дозволом, који буде учествовао у вожњи на штанду Навака обезбедити бесплатан тренинг безбедне вожње у центру НАВАК.

Стратешки партнери ове јединствене манифестације су Српска асоцијација увозника возила и делова, Удружење произвођача друмских возила Србије и генерални спонзор компанија ДДОР Осигурање Нови Сад.

СЕРВИСНЕ ИНФОРМАЦИЈЕ

Изложбени програм организован је у халама 1, 1А, 2, 3, 3А и 4.

Радно време Салона аутомобила и сајма „Motopassion“ је од 10 до 20 часова.

Цена појединачне улазнице 450 динара, групне 350, за организоване посете студената и ђака 250 динара. Цена породичне карте током „породичног дана“ је 1000 динара.

Цена паркинга у кругу Сајма 150 дин/ч, максимално 750 динара по дану.