DDOR ECO BG CAR SHOW 07 и 14. MOTOPASSION су током четири дана, колико су трајали (уз новинарски дан, који је манифестацији претходио) били највећи ауто-мото догађај те врсте у свету и прва манифестација те врсте у Европи која је одржана након двогодишње паузе у организацији сајмова. У термину знатно краћем него до сада, прилагођеном новонасталим околностима, манифестацију је посетило – 66.416 посетилаца. У односу на актуелне и међународне околности у којима је манифестација организована, таквом посетом били су задовољни и организатори ових сајмова, и излагачи и други комерцијални учесници, али и привредници, увозници, дистрибутери…
Подсећања ради, љубитељи аутомобила и мотоцикала последњи пут су са својим љубимцима на Београдском сајму могли да се друже током 54. Међународног салона аутомобила, одржаног у марту 2019. године. Следећи сајам, који је требало да буде одржан у марту 2020. године, са перспективом да буде највећи ауто-мото догађај у то време у свету и уз бројне рекорде у погледу броја брендова и премијера, и чија је организација сасвим доведена до краја, отказан је због галопирајуће пандемије свега неколико дана пре свечаног отварања капија сајма за посетиоце.
Од тада па до овогодишњег термина, међународна заједница претрпела је и још увек трпи озбиљне последице пандемије, проблеме у међународном транспорту и комуникацијама, глобалне проблеме у аутомобилској индустрији у вези са финализацијом производње и друге тешкоће у вези са украјинском кризом. Српска привреда и тржиште свега тога нису били поштеђени.
С обзиром на све то, Београдски сајам као организатор, Српска асоцијација увозника возила и делова и компанија ДДОР Осигурање Нови Сад, као генерални спонзор ове манифестације, определили су се да у складу са новим временом и приликама (а о томе говори већ и одредница ЕКО у иновираном називу сајма), прилагоди излагачки концепт манифестације акцентујући возила са еколошки напредним погонским решењима, аутомобиле на електрични погон и хибриде, али и нове моделе са конвенционалним погонима, еколошки унапређене и са највишим еколошким стандардима. Идеја је била да се промовишу нове технологије које су данас актуелне у ауто-индустрији, али и оне које ће то бити у најскоријој будућности.
То је могло да се оствари у условима очекивано смањеног комерцијалног ефекта у смислу продаје возила, због недостатка нових возила на тржишту, али истовремено уз огромно интересовање стручне и широке јавности за моделе возила која већ сада имају најновија погонска решења, а чија се потпуна комерцијализација тек очекује. Са таквим концептом и очекивањима сагласиле су се готово све чланице Асоцијације увозника, што значи и сви брендови на нашем тржишту, па су, и с обзиром на иновативност и ексклузивност оваквог сајамског концепта и на то да тренутно нема много активних сајмова по свету, одлучили да представе изузетно велики број премијера, поготово код електричних возила, који су били потпуни новитети код већине брендова.
Под слоганом „Природни број обртаја“, овај најзначајнији годишњи догађај у сектору ауто и мото индустрије у региону али и југоисточној Европи, окупио је у оквиру сајма аутомобила 210 аутомобилских излагача, са тридесетак брендова (укључујући премијерно и 102 године стар, данас кинеско-британски МГ, тренутно најбрже растући аутомобилски бренд у Великој Британији). Они су приказали више од 140 различитих модела. Било је 48 нових модела, од чега су 36 биле премијере а 12 новитети. Са потпуно електричним или пуним хибридним погоном било их је чак 36. Чисто електричних аутомобила међу премијерама и новитетима било је 25, односно више од 50 посто. На „Motopassionu“ је, под слоганом „Све твоје страсти на једном месту“, излагало 50 излагача, који су представили тридесетак брендова мотоцикала, АТВ и осталих моторних возила, са више од 80 модела.
Најексклузивније и најскупље моделе већине брендова и категорија нестрпљивији и платежно способнији купци успели су да „уграбе“ или резервишу чим је сајам почео. Први је продат Мерцедес EQS за 175.000 евра. А ове године цене најскупљих биле су од 135.000 до 185.000 евра. Тако је, на пример, најскупљи Аудијев модел коштао 134.875 евра, а најскупљи аутомобил на сајму био је „класични“ „Land Rover Defender“ са ценом од 183.765 евра, који је такође одмах продат. Иако високе, ове цене нису ни близу ценама најскупљих модела на неким ранијим сајмовима. Нису били без шанси ни потенцијални купци „скромнијих“ захтева или финансијских могућности. Тако је „Фијат“ понудио класични „500 Л“ по почетној цени од 12.000 евра, „Dacia Sandero Stepway“ коштала је укупно 16.440 евра, а „Ситроен“ је понудио један свој електрични модел за 10.000 евра, али купцима доступан тек у 2023. години.
И сектор пратеће индустрије представио се богатом понудом резервних делова, деривата нафтне индустрије, ауто-галантерије, козметике и тјунинг опреме и веома садржајном изложбом гаражно-сервисне опреме. Ексклузивна посебност овогодишње сајамске манифестације, а у складу са главном линијом излагачког програма, јесте промоцију компатибилне и пратеће опреме за еколошки напредна возила, пуњача, соларних модула и друге одговарајуће инфраструктуре. „Активирана“ је чак и посебна, нова робна група која обухвата сада већ обиман и комплексан сегмент пуњача за електрична возила, али и соларне модуле за примену у ауто-индустрији. Факултет примењених уметности представио је на свом штанду и експериментални модел аутомобила на соларни погон, италијански тркачки соларни аутомобил Емилиа 4, дело нашег индустријског дизајнера проф. др Марко Луковића. Овај сајамски сегмент био је смештен у халама 2 и 1А Београдског сајма.
Свој део посла обавиле су и банке, лизинг и осигуравајуће компаније, те сектори финансирања у самим ауто-мото кућама, продавцима и дистрибутерима, који су нудили повољне сајамске финансијске услове како би купац за исти новац добио што повољније услове кредитирања, повластице у додатној опреми возила, продуженој гаранцији или условима сервисирања.
Специјалитет овогодишње сајамске манифестације, који је већ привукао идеје да прерасте у засебну манифестацију, били су олдтајмери и различити типови старовременских аутомобила, којима је била посвећена цела хала 3 Београдског сајма. Изложба је организована по тематским целинама, као својеврсна паралела „суседној“ изложби најновијих модела, како би посетиоцима била пружена могућност путовања кроз време и историју аутомобилске индустрије. Неки од изложених експоната вратиће посетиоце у време између два светска рата и у време прве сајамске изложбе Београдског сајма. Посебну пажњу као ексклузиван сегмент ове изложбе, у хали 3А, привукла је ретроспектива домаћих производа „Заставе“, темељан историјат вишедеценијске окоснице југословенске и српске ауто-индустрије.
Читав овај ауто-мото хепенинг био је прилика и повод и за различите сегменте пратећег програма.
У склопу стручног пратећег програма, Национална возачка академија НАВАК је свакодневно изводила вежбе симулације критичних ситуација у саобраћају и демонстрацију значаја АБС уређаја и вежби кочења са избегавањем препреке, са и без АБС-а на клизавој подлози; Одржана је конференција „Puma Eco Car Conference 2022-PCC 2022“ са панелима: 1) Водоник, ЦНГ, ЛНГ потенцијали снабдевања и употребе, 2) Електро возила, 3) Инфраструктура за електрична возила. Тематски оквир биле су перспективе и изазови у ауто-индустрији до 2030. године. Све у организацији Центра за електрична и хибридна возила – ЦЕХВ, Машинског факултета Универзитета у Београду, Српске асоцијације увозника возила и делова, СтудЕНТЕРа, Journal of Applied Engineering Science – JAES, Пројецт Ланд, Факултета техничких наука Нови Сад, Привредне коморе Србије, у суорганизацији Београдског сајма; Компанија ТАБ Батерије д.о.о, Београд, организовала је Презентацију литијум-јонских батерија.
Још у предсајамском периоду, у организацији Удружења новинара Србије и Београдског сајма, организован традиционални новинарски „Прес слалом Србија“. Победник главне новинарске категорије у мушкој конкуренцији био је је Душан Албијанић, новинар РТС-а и члан Управе УНС-а, а у женској Мирјана Павловић из ТВ Коперникус; Аутомобилски форум, удружење аутомобилских новинара и других стручњака у области аутомобилизма доделио је своје традиционалне награде „најбољима у аутоиндустрији“ за запажене резултате у ауто-привреди и ауто-мото спорту. Међу њима је и Зоран Лупшић, дугогодишњи координатор ових сајамских манифестација, за одличну организацију ових сајмова; Сајам аутомобила није могао да протекне ни без подсећања на хостесе које су додатно украшавале ионако сјајне моделе аутомобила и мотоцикала, а победница овогодишњег такмичења за „Miss DDOR Eco BG Car Show 07 и Motopassion“ била је Анита Рашевић, која красила штанд Пежоа.
С обзиром на поменуте међународне, геополитичке, комуникацијске, транспортне, тржишне, производне и све друге неповољне околности и тешкоће у којима је ова манифестација организована, али и на сасвим нови концепт сајамских поставки, захваљујући пожртвованости и ентузијазму свих укључених фактора утисци по затварању капија DDOR Eco BG Car Show 07 и 14. Motopassion су више него позитивни. То је већинско мишљење и излагача и посетилаца. Београдски сајам је одлично обавио свој, организациони део посла и показао се достојним и поузданим ослонцем сајамске делатности на ширем међународном плану.