На основу Oдлукe о Kодексу корпоративног управљања друштава капитала („Сл. гласник РС“, бр. 77/2024), Закона о управљању привредним друштвима која су у власништву Републике Србије („Сл. гласник РС“, бр. 76/2023), чл. 35. Оснивачког акта Привредног друштва за приређивање сајмова и изложби Београдски сајам доо Београд, директор Привредног друштва за приређивање сајмова и изложби Београдски сајам доо Београд, дана 25.02.2025. године доноси
КОДЕКС КОРПОРАТИВНОГ УПРАВЉАЊА
ПРЕАМБУЛА
Директор Друштва доноси овај Кодекс као сет принципа и начела доброг корпоративног управљања, полазећи од чињеница да:
- Привредно друштва за приређивање сајмова и изложби Београдски сајам доо Београд (у даљем тексту: Друштво) представља друштво са ограниченом одговорношћу, које обавља делатност у складу са релевантним прописима Републике Србије и у складу са принципима добре праксе корпоративног управљања;
- добро корпоративно управљање не значи уважавање само интереса чланова Скупштине Друштва, као несумњив примарни интерес власника капитала који покреће и носи инвестициони процес и развој друштва, већ претпоставља и адекватну заступљеност и заштиту осталих интереса, легалних и релевантних и то пре свега клијената и друштва у целини, поверилаца, запослених, као друштвена одговорна компанија;
- Кодекс корпоративног управљања (у даљем тексту: Кодекс) све ове интересе чини транспарентним, институционално заступљеним и уравнотеженим;
- Кодекс представља примену добре корпоративне праксе, усклађене са одредбама Закона о привредним друштвима („Сл. гласник РС“, бр. 36/2011, 99/2011, 83/2014 – др. закон, 5/2015, 44/2018, 95/2018, 91/2019 и 109/2021), Закона о управљању привредним друштвима која су у власништву Републике Србије („Сл. гласник РС“, бр. 76/2023).
Члан 1.
Основни циљ Кодекса је увођење добрих пословних обичаја и успостављање високих стандарда у домену корпоративног управљања, који треба да омогуће равнотежу утицаја носилаца корпоративног управљања Друштва, конзистентност система контроле, а све у циљу обезбеђења дугорочног и одрживог развоја Друштва. Другим речима, намена Кодекса је да структуру управљања друштва учини транспарентнијом и да покаже посвећеност друштва добром корпоративном управљању путем развијања и унапређивања правила и принципа који се односе на:
- Организацију и управљање друштвом;
- Права чланова друштва;
- Интерне контролне механизме;
- Транспарентност и извештавање;
- Комуникацију и односе са заинтересованим странама;
- Друштвену одговорност.
Члан 2
Корпоративни органи управљања
Скупштина Друштва:
2.1. Кључна улога Скупштине Друштва је да обезбеди интересе власника дугорочне стабилности Друштва, укључујући профилисање визије и приоритета развоја, одобрење годишњих извештаја о пословању, доношење одлука о управљању капиталом и уделима власника, располагању имовином велике вредности, статусним питањима, као и саставу и раду Надзорног одбора преко кога Скупштина спроводи фактички надзор над управљањем Друштвом.
Надзорни одбор
2.2. Кључна улога Надзорног одбора је успостављање системске и ефективне спреге између власника и менаџмента и реализација следећих послова: надзор и контрола над свим аспектима менаџмента компанијом, у интересу власника на основу смерница власника, одређивање пословне стратегије Друштва подршка раду и доношењу одлука Скупштине, као и контрола њиховог извршења доношење одлука у оквиру својих надлежности и контрола њихове примене давање претходне сагласности на извештаје и иницијативе менаџмента и подношење на усвајање Скупштини.
Директор
2.3. Директор Друштва учествује у организовању свих функција менаџмента и спровођењу у дело стратегије Друштва, обезбеђује поштовање законских одредаба и интерних прописа пословања на свим нивоима обезбеђује механизме који ће омогућити објективно праћење, надзор и извештавање о остварењима планираних резултата свих нивоа менаџмента, даје препоруке решења за унапређења перформанси, иновација, инвестиционих подухвата и оптимално користи људске, финансијске и материјалне ресурсе који су менаџменту поверени од стране чланова.
Краткорочни и дугорочни циљеви друштва
Члан 3
3.1. Друштво дефинише циљеве на начин да буду конкретни, оствариви и да ефикасно и систематично доприносе успеху предузећа. Циљеви треба да буду:
- јасни и конкретни, чиме се омогућава њихово разумевање и усмереност свих запослених ка њиховом остварењу, уз умањење вероватноће неспоразума;
- мерљиви, чиме се омогућава праћење њиховог остварења;
- достижни, јер узимају у обзир расположиве ресурсе за њихово остварење;
- релевантни, чиме доприносе остварењу мисије и визије предузећа;
- временски ограничени, што подразумева адекватно усмеравање активности и одржавање фокуса.
3.2. Друштво континуирано прати тржишне трендове и захтеве и гради квалитетне контакте кроз сарадњу са стратешким партнерима.
Чланство у корпоративним органима друштва
Члан 4
4.1. Приликом одређивања састава корпоративних органа Друштва поклања се посебна пажња неопходности брзог и ефикасног доношења одлука, уз потребу да се у органима Друштва нађу лица са знањима из различитих области од значаја за управљање привредним друштвом. У сваком тренутку трајања мандата сваки орган Друштва треба да се састоји од чланова који као целина имају потребно знање, способност и стручна искуства неопходна за успешно обављање послова из његовог делокруга.
4.2. Састав чланова органа Друштва дефинисан је Оснивачким актом или Пословницима о раду органа Друштва.
ПРАВА ЧЛАНОВА ДРУШТВА
Заштита права чланова друштва
Члан 5
5.1. Друштво обезбеђује равноправан третман и заштиту права члана Друштва и у том циљу нарочито:
- Својим актима уређује сва питања која се односе на положај, права и одговорности члана Друштва,
- Успоставља механизме за доследну примену интерних аката и континуирано врши надзор над њиховом правилном применом,
- Обезбеђује да члану Друштва буду благовремено доступне потпуне и поуздане информације о његовим правима и обавезама и начинима реализације и заштите његових права, као и о питањима која су од значаја за пословање Друштва,
- Дефинише правила и процедуре за спречавање и решавање евентуалних сукоба интереса између члана и Друштва.
ИНТЕРНИ КОНТРОЛНИ МЕХАНИЗМИ
Интерни надзор
Члан 6
6.1. Друштво успоставља облике интерног надзора полазећи од принципа да облици интерног надзора буду примерени величини, делатности, сложености процеса рада, фази развоја Друштва, као и очекивањима кључних заинтересованих страна, узимајући у обзир не само тренутне, већ и будуће потребе пословања и развоја Друштва.
6.2. Друштво дефинише кључне циљеве и пословну стратегију којом ће они бити остваривани, као и начин и динамику остваривања поменутих циљева, а што има за сврху да Друштво буде у могућности да периодично или кад год има потребу, измери и оцени успешност остварења кључних циљева као и могућност наставка успешног пословања.
6.3. Друштво као основни облик интерног надзора успоставља интерне контроле над обављањем кључних процеса, активности и поступака које су интегрисане у систем, са циљем да се обезбеди већа ефикасност пословних процеса и контролишу ризици, под којима се одвија сваки конкретни пословни процес и да, самостално или заједно са другим контролама, умањи, или сведе на прихватљив ниво ризик од обављања активности или процеса на које се односе.
6.4. У спровођењу интерних контрола учествују сви запослени у Друштву, у склопу обављања својих редовних пословних задатака.
Информисање органа друштва и јавности
Члан 7
7.1. Директор Друштва дужан је да обезбеди да Надзорном одбору буду периодично и благовремено доступни сви подаци релевантни за реализацију послова у његовој надлежности.
Чланови Надзорног одбора и Скупштине имају право на тачне, потпуне, правовремене и јасне информације неопходне за вршење послова у својој надлежности и у том смислу треба да буду адекватно информисани пре доношења одлука из њихове надлежности.
7.2. У Друштву треба да се успостави и гради активан дијалог између Скупштине, Надзорног одбора и Директора Друштва, који треба да се заснива на заједничком схватању циљева којима Друштво треба да тежи.
Органи корпоративног управљања и надзора у свом раду дужни су да узимају у обзир ставове и спроводе одлуке Скупштине Друштва, и то на начин који је најпрактичнији и најефикаснији за Друштво.
Председник Надзорног одбора је посебно одговоран за остваривање комуникације између Скупштине Друштва и Надзорног одбора и (поред редовне и ванредних седница Скупштине) неопходно је да најмање једном годишње организује састанак са чланом Друштва (тзв. годишњи састанак). На састанцима ће се нарочито дискутовати о питањима пословне стратегије друштва и унапређења корпоративног управљања.
Ради одржавања сталне комуникације са Скупштином Друштва и ван годишњих састанака, председник Надзорног одбора треба да, у складу са одредбама Пословника о раду корпоративних органа обезбеђује благовремену информисаност члана Скупштине о свим значајним питањима, упознаје се са ставовима Скупштине Друштва, њиховим питањима и предлозима, као и да пружа одговоре и тражене информације. Директор Друштва надлежан је да обезбеди благовремену и потпуну кореспонденцију и комуникацију између свих корпоративних органа управљања, као и дистрибуцију ставова и смерница члана Скупштине Друштва.
Надзорни одбор надлежан је да спроводи континуирани надзор над пословним одлукама и перформансама Директора Друштва, да тражи аргументације, документа, извештаје и појашњења у циљу стицања високог нивоа информисаности о свим елементима управљања и могућности доношења квалитетних аутономних одлука и смерница, односно предлагања одлука Скупштини Друштва.
7.3. Директор Друштва има и улогу подршке корпоративним органима Друштва у припремању, дистрибуцији, кореспонденцији, обезбеђењу благовременог и потпуног извештавања надлежних органа као и објављивања значајних информација члану Друштва.
КОМУНИКАЦИЈА И ОДНОСИ СА ЗАИНТЕРЕСОВАНИМ СТРАНАМА
Комуникације и односи са инвеститорима и трећим лицима која имају интересе према друштву
Члан 8
8.1. У циљу унапређења пословања и одрживог раста, одржања конкурентности и сталног прилагођавања на измене у захтевима тржишта, Друштво идентификује, успоставља добре односе и подстиче активну сарадњу са кључним заинтересованим странама тако што утврђује њихове најважније интересе у односу на Друштво водећи рачуна о специфичностима, посебним интересима, потребама и развоју односа са различитим категоријама заинтересованих страна. Друштво такође идентификује и своје интересе у односу на заинтересоване стране имајући у виду сопствене потребе и карактеристике пословања. У том смислу, Друштво признаје и обезбеђује заштиту права заинтересованих страна која су заснована на закону или споразумима.
8.2. Објављивање информација представља важан инструмент односа Друштва према заинтересованим странама. С друге стране, Друштво обезбеђује могућност и адекватне канале за комуникацију заинтересованих страна са Друштвом.
ДРУШТВЕНА ОДГОВОРНОСТ
Друштвено одговорно пословање
Члан 9
9.1. У складу са добром праксом корпоративног управљања, Друштво тежи ка друштвено одговорном пословању и с тим у вези успоставља специфичне и обавезујуће принципе који се односе на заштиту животне средине и етичко понашање и објављује релевантне информације које се односе на све Друштвено одговорне активности које Друштво спроводи.
9.2. Друштво дефинише принципе друштвено одговорног пословања у интерним актима Друштва у складу са стандардима и добром праксом у области корпоративно друштвене одговорности.
9.3. Све информације о принципима друштвено одговорног пословања, укључујући појединачне активности и облике понашања у том домену, Друштво објављује континуирано на својој интернет страници.
ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 10
10.1. Кодекс ће бити објављен на интернет страници Друштва.
10.2. Кодекс ступа на снагу даном доношења.
Београд, 25.02.2025. године
ДИРЕКТОР
Данка Селић