Чини се да би новембар могао да означи нови симболични почетак нормализације сајамске делатности Београдског сајма, напрасно прекинуте марта 2020. године. Иако одржавање сајамских манифестација мањег обима у међувремену није било сасвим замрло, а претходног октобра су одржане чак и две по свему изузетне и велике међународне манифестације – Сајам наоружања и војне опреме „Партнер“ и Конференција несврстаних земаља – тек је протекли новембар у сајамски круг вратио угођај какав посетиоци и излагачи памте и какав се у вези са Београдским сајмом подразумева. У таквој атмосфери повратка у будућност управо је завршено чак пет сајамских манифестација, са око 500 излагача и учесника у стручним пратећим програмима.
Од 23. до 25. новембра 2021. одржане су у хали 2 Београдског сајма чак три традиционалне сајамске манифестације: 16. Међународни сајам енергетике, 17. Међународни сајам заштите животне средине и природних ресурса – EcoFair и 42. Међународни сајам превенције и реаговања у ванредним ситуацијама и безбедности и здравља на раду – 112 Експо. О значају овог чина говори и ангажман, покровитељство и присуство водећих људи три ресорна министарства: Министарства рударства и енергетике, са потпредседницом Владе и министарком рударства и енергетике проф. др Зораном Михајловић на челу; Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, које је предводила министарка проф. др Дарија Кисић Тепавчевић, те Сандре Докић, помоћника министра, у име Министарства заштите животне средине Републике Србије. Отварајући ове сајмове, три гошће су биле сложне у оцени да је повезаност енергетске, еколошке и заштитне основе друштвене заједнице једно од најважнијих питања земље и региона и да је улога Београдског сајма у свему томе незаобилазна.
На истом месту и у исто време, три сајамске манифестације потрудиле су се да обезбеде јединствену и синергичну, регионалну и локалну логистичку платформу за одговоре на нека од најважнијих питања данашњице – енергије, енергетске ефикасности, животне средине, ризика, проблематике ванредних ситуација и заштите на раду. Сајам енергетике као респектабилна сајамска манифестација са УФИ лиценцом и као највећи годишњи регионални скуп компанија и регионални интегративни предводник у повезивању свих сегмената и фактора енергетског сектора у земљи, региону и овом делу Европе уопште. EcoFair је и у условима пандемије и уз захтев за „еколошки прихватљивим понашањем као начином живота“, остао место регионалног годишњег окупљања институција, произвођача опреме, дистрибутера, рециклера, оператера, депонија, локалних самоуправа, комуналних предузећа, генератора отпада и стручне јавности – различитих чинилаца из система заштите животне средине. Сајам 112 Експо се поново представио као ваљан презентер свих друштвених и привредних потенцијала намењених супротстављању непредвидивим и неочекиваним ванредним догађајима и ванредним ситуацијама, које угрожавају људске животе и имовину, а све у мисији процене и управљања ризицима.
У излагачком и стручном пратећем програму ових манифестација учествовало је стотинак компанија, институција и ауторитета који су покрили широк спектар нергетских сектора и делатности. У веома релевантном пратећем програму, „енергетски“ акценат су дали Центар за животну средину, техничке прописе, квалитет и друштвену одговорност ПКС презентацијом „текућих и планираних активности“ у областима енергетике и екологије; група компанија са иновацијама у области енергетике и екологије „Made in Serbia“, украјинска Kness Group представљањем „Европских пројеката обновљиве енергије“ те Српски произвођачи паметних бројила, свакодневним презентовањем „најновијих решења из домена даљинског управљања потрошњом електричне енергије“. Еколошки сегмент покриле су сесије у вези са циркуларном економијом, климатским променама, управљањем отпадом, Геопарком „Ђердап“, Резерватом биосфере „Мура – Драва – Дунав“, финансирањем инфраструктуре за управљање отпадним водама, постројењем за пречишћавање отпадних вода у Рашкој итд. Ресорно Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања проблематизовало је ефекте извршених инспекцијских надзора у области радних односа и безбедности и здравља на раду; запошљавање особа са инвалидитетом у условима пандемије, солидарно предузетништво, управљање ризиком умора, ергономску стратегију за превентиву мишићно-коштаних обољења итд.
С обзиром на пандемијске, привредне и друге друштвене околности, и после двогодишње паузе, наступ овако дизајнираног сајамског трија оцењен је високом оценом, и као сајамске делатности и као доприноса српској привреди у целини.
Од 25. до 28. новембра одржане су на Београдском сајму још две традиционалне сајамске манифестације: 15. Сајам етно хране и пића, у хали 3, и Сајам зимске спортске опреме, туризма и рекреације Експо-зим, у хали 5.
Под покровитељством Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде Републике Србије Сајам етно хране и пића је бројем излагача и других учесника програма, њих више од 350, и сајамском атмосфером подсетио на „преткризна“ времена, представљајући све оно по чему је Србија у овој области позната широм света. Посетиоци су били у прилици да осете укусе и мирисе домаћих производа из читаве Србије, Републике Српске и Румуније. Отварајући манифестацију, министар у Влади Србије задужен за развој недовољно развијених општина Новица Тончев назвао је националне специјалитете, производе карактеристичне за ужа географска подручја, најчешће ручне израде и од органски гајених сировина, и уопште традиционалне производе као прворазредне тржишне и извозне артикле – „личном картом“ наше земље.
На Сајму се први пут представило и Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде са групом произвођача; Удружење „Каритас“ представило је својих тридесет произвођача традиционалних производа из централне Србије у оквиру сопственог програма подршке; Привредна комора Србије је на Сајму представила је пројекат „Стварано у Србији“ и производе носиоце жига о квалитету и домаћем пореклу „Чуваркућа“; посебан сегмент сајма – Изложбу рукотворина, и ове године организовало је удружење „Друштво српских домаћина“.
Као и сваке године, додељен је велики број награда свим престижним произвођачима различитих робних група, што би требало да буде признање и стимулација за даљи развој и промоцију аутентичних прехрамбених производа. Стручни жири донео је одлуку да главну награду Сајма етно хране и пића „Робна марка из Србије“ за 2021. годину добије „Бојчин еко турс“ д.о.о. из Прогара, Сурчин, за палету производа од мангулице. Тако је остварен и један од циљева манифестације – брендирање традиционалних производа, који постају и неизоставни део туристичке понуде Србије, али и промоција мањих произвођача и њихово позиционирање на тржишту.
У условима неизвесности у погледу предвиђања и перцепције предстојеће зимске туристичке сезоне одржан је и Експо-зим. Увозници, произвођачи, дистрибутери и сервисери зимске спортске и рекреативне опреме и туристички посленици понудили су, показало се, за посетиоце интересантну палету робе и услуга која је обрадовала све који воле зиму. Посетиоци су, после једногодишње паузе, показали да су с нестрпљењем и знатижељом ишчекивали свој сајам посвећен зимским радостима и амбијенту.
Уз помоћ суорганизатора, Асоцијације „Спорт за све“, Експо-зим је промовисао свечарски дух, празничну атмосферу, радост активног живљења и активног одмора, али и озбиљна спортска искушења. Уз све то, излагачи су нудили и традиционалне сајамске попусте и до 50 одсто. У актуелном друштвеном и здравственом контексту овогодишњи Експо-зим се због тога без и најмање резерве може окарактерисати као веома шармантан, занимљив и користан сајамски догађај.
Поменуте манифестације су биле само врх, такорећи епилог новембарског „леденог брега“, зачетог почетком новембра изложбом „Београдски сајам: Иновативност технологије, архитектуре и културе“, у Галерији науке и технике Српске академије наука и уметности, која је трајала до 26. новембра. Поставку су реализовали Удружење „Колектив архитеката“ и „Београдски сајам“, а посетиоцима је представљен историјат Сајма, као и његов технолошки, архитектонски и културолошки значај у локалним и светским размерама. Уз Трофеј Београда у мачевању, одржаном такође почетком новембра у хали 2 Београдског сајма, новембар се с правом може прогласити успешним повратком Београдског сајма у „режим“ нормалног функционисања. На добро излагача, посетилаца, пословних партнера и сајамске делатности у целини.