146.324
Завршени су 53. Међународни салон аутомобила (члан OICA – Међународне асоцијације произвођача моторних возила) и 11. Међународни сајам мотоцикала, делова и опрема „Motopassion“. Током десет дана ових манифестација, највећег ауто-мото хепенинга у том тренутку у свету, и једног од најуспешнијих сајмова аутомобила у последњих двадесетак година, кроз капије Београдског сајма је прошло – 146.324 посетилаца. Таквом посетом изузетно су задовољни и организатори ових сајмова, и излагачи и други комерцијални учесници, али и привредници, увозници и дистрибутери којима је основна делатност у различитим секторима ауто-мото и придружених индустрија.
Према медијским изјавама самих излагача и незваничним изворима из Српске асоцијације увозника аутомобила и делова (која је током Сајма потписала уговор са агенцијом „Cube“ о формалнијој и протоколисаној евиденцији продаје возила, што значи да ће званични подаци бити доступни накнадно), током ове манифестације продато је готово двоструко више аутомобила него на претходном Салону аутомобила. Такав тренд потврђује податке о значајном опорављању, узлазној линији аутомобилског тржишта у претходном двогодишњем периоду.
Под слоганом „Године пролазе, страст не престаје“, ова највећа и најрепрезентативнија регионална привредно-сајамска манифестација у области ауто-мото индустрије, окупила је више од 410 излагача из тридесетак земаља, 34 аутомобилска бренда и 10 брендова произвођача лаких привредних возила у оквиру Салона, 36 брендова мотоцикала, АТВ и осталих моторних возила и шест брендова бицикала на сајму „Motopassion“. О интересовању излагача и других учесника у сајамским програмима говори и податак да је Београдски сајам за потребе љубитеља аутомобила и мотоцикала припремио чак 10 својих хала, са више од 41.000 м2 изложбеног простора. Три хале (7, 8 и 9) биле су, овом приликом, додатно ангажоване само за учеснике и посетиоце сајма „Motopassion“.
У категорији аутомобила и лаких привредних возила увозници и дистрибутери представили су чак 67 новитета, међу којима – 33 премијере. На Сајму мотоцикала „Motopassion“ посетиоце је дочекало фантастичних 39 премијера у категоријама мотоцикала, скутера, квадова и бицикала. Са излагачких штандова Београдског сајма посетиоце је поздравило укупно близу 400 „експоната“ из категорије аутомобила и лаких привредних возила те око 250 најразличитијих модела возила на сајму „Motopassion“.
Према очекивањима, али и по традицији, највећу пажњу посетилаца привукли су ексклузивни аутомобили из премиум сегмента (попут „ванвременског“ Rolls Royce модела „ghost black badge“, „надреалног“ Mercedes-Benz-овог „S-maibacha“, BMW-ових електричних „i3“ и „i8“ или Аудијевог „R8 coupe V10 plus“) те новитети и премијере уопште, а ове године их је било довољно да 53. Салон аутомобила и 11. Motopassion уврсте међу изузетно успешне.
Најексклузивније и најскупље моделе већине брендова и категорија нестрпљивији и платежно способнији купци успели су да „уграбе“ или резервишу већ првих дана сајма. Тако су, према сведочењима самих излагача и дистрибутера, прошли и сјајна звезда овогодишњег Салона – Rolls Royce „ghost black badge“, чија је вредност преко 310 хиљада евра, Мерцедес-Бенцови „С-мајбах“ вредан 140.000 евра и „Г класа“ вредна 260.000 евра, BMW-ов „монблан“ из „серије 7“, тежак преко 225 хиљада евра. Слично је прошао и најскупљи изложени Аудијев модел „R8 coupe V10 plus“ – који је одмах продат по цени од око 200.000 евра, па Хондин спортски хибридни супераутомобил „NSX“, чија је цена преко 250 хиљада евра. Без конкуренције у перформансама и дизајну представљен је најбржи аутомобил на овогодишњем Салону, који има чак и „надзвучно“ име – „ferrari spider 488“ – брзину од 100 км на час достиже за три секунде, а тако и изгледа!
Нису без шанси били ни потенцијални купци скромнијих финансијских могућности, који су преферирали аутомобиле са ценом 10-15 хиљада евра. Одличан избор аутомобила са тог краја ценовника уоквирио је модел „лада гранта“, најјефтинији аутомобил на сајму, који је коштао 7.250 евра.
Никад богатији није био ни сектор пратеће индустрије, који се представио изузетно раскошном понудом резервних делова, деривата нафтне индустрије, ауто-галантерије и козметике, тјунинг опреме и нарочито садржајном изложбом гаражно-сервисне опреме.
Свој део посла, и то огроман, обавиле су и банке, лизинг и осигуравајуће компаније, те сектори финансирања у самим ауто-мото кућама, продавцима и дистрибутерима, који су готово без изузетка нудили привилеговане, повољне сајамске финансијске конструкције како би купац за исти новац добио што повољније услове кредитирања, повластице у додатној опреми возила, продуженој гаранцији и условима сервисирања. Према тврдњама излагача, очекивано је кредит био најчешћи начин да се купац повезе кући новим аутомобилом.
Ова манифестација била је повод и прилика и за различите изборе, вредновања и рангирања. Тако је жири Асоцијације аутомобилских новинара Србије „најбољим аутомобилом на српском тржишту за 2017. годину прогласио „пежо 3008“ (у ценовној категорији до 15.000 евра најбољи је „рено меган гранд купе“, у категорији преко 15.000 евра то је „мерцедес Е класе“, а у категорији СУВ такође „пежо 3008“).
Стручни жири састављен од представника Метро-маркета, Привредне коморе Србије, Агенције за заштиту животне средине, АМСС – Центра за моторна возила и Агенције за енергетику прогласио је победнике у избору за аутомобил са најбољим перформансама у односу на животну средину – „ЕКО аутомобил 2017. године у Србији“.
Стручни жири Београдског сајма доделио је признања излагачима и учесницима Салона аутомобила у неколико категорија. У категорији „путничка возила“ Grand prix је додељен компанији Делта Моторс д.о.о., Србија („специјална признања“ у тој категорији добили су Мазда Аустрија ГмбХ, Tоyоtа Србија д.о.о. и Renault Nissan Srbija d.o.o.). У категорији „лака привредна возила“ „специјално признање“ додељено је компанији FCA Srbija d.o.o. У категорији „пратећа индустрија“ Grand prix је добила компанија Маринковић Хофманн д.о.о., Србија, а „специјално признање“ Електро превоз д.о.о. Панчево. „Специјална признања“ ван категорија добили су Plattner д.о.о., Србија, и АМК „Ветеран Вождовац“. Београдски сајам је специјалним признањем одао захвалност и компанији Star Import за изузетан вишегодишњи допринос подизању квалитета манифестације.
Аутомобилски форум, удружење аутомобилских новинара и других стручњака у области аутомобилизма доделио је награде за аутомобил године, Мис хостесу, запажене резултате у ауто привреди и ауто-мото спорту.
Сајам аутомобила није могао да протекне ни без подсећања на лепотице које су додатно украшавале ионако сјајне моделе аутомобила и мотоцикала, а победница овогодишњег такмичења за Мис Салона аутомобила и Motopassion-a била је Јелена Ђорђевић, запажена у „пратњи“ једног „jeepa“.
Не треба заборавити ни да је још у предсајамском периоду, у организацији Удружења новинара Србије и Београдског сајма организован традиционални „Прес слалом Србија 2017“.
Салон аутомобила и „Motopassion“ изузетну пажњу су посветили и стручном пратећем програму, посебно његовим законским и техничким „дисциплинама“. Тако су одржани информативни семинари на теме „Примена закона о превозу терета у друмском саобраћају“ и „Вођење евиденција радног времена возача – основ и алати“, у организацији ПУ „Међународни транспорт“; округли сто на тему „Постпродаја и одржавање“ у организацији Машинског факултета из Београда; потом радионица под називом „Изазови и перспективе делатности техничког прегледа у Србији“, у организацији НАТЕП-а; а Национална возачка академија НАВАК свакодневно је демонстрирала системе за повећање безбедности возила, а организована је и презентација аутомобила са ручним командама за особе са инвалидитетом, у организацији Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, које је обезбедило набавку и уградњу сертификованих ручних команди на аутомобилима особа са инвалидитетом итд.
Изузетну пажњу стручне јавности привукао је округли сто на тему „Електрични аутомобили и развој инфраструктуре за пуњење возила у Србији“ у организацији Привредне коморе Србије и других институција и установа, али и један „технички документ“ – „Уговор о пословно техничкој сарадњи и партнерском односу између Српске асоцијације увозника возила и делова и агенције CUBE“ – којим се регулише прикупљање и обрада података о новорегистрованим путничким и лаким доставним возилима на месечном нивоу, чиме се успоставља обавеза Асоцијације и њених чланица да у јавности користе само званичне податке ове компаније о броју продатих возила.
Већ и после првог сумирања резултата и утисака јасно је да ће 53. Салон аутомобила и 11. „Motopassion“ остати забележени као веома успешни, али и да се успешно развијају и капацитети свих учесника на ауто-мото тржишту и куповна и платежна моћ потенцијалних купаца. По мишљењу и излагача и посетилаца ове манифестације, Београдски сајам је у том погледу и овог пута свој део посла обавио одлично.