44. Међународни сајам графичке, папирне и креативне индустрије Графима свечано је отворен у среду 18. септембра у Хали 4 Београдског сајма. Истовремено, у истом простору, почели су да раде 30. Међународни сајам информатичко-биротехничке опреме – БИРОЕКСПО и 3. Сајам паковања и амбалаже – ПАК АМ.

Под слоганом „Више боје“, ова најстарија и највећа регионална сајамска манифестација намењена промоцији технолошких достигнућа у графичкој индустрији, издаваштву, штампаним медијима, производњи, доради и преради папира, дизајну и рекламној индустрији, окупила је око 70 излагача различитих профила из десетак земаља.

У име домаћина манифестације, компанија Дифол и Brother, у церемонији отварања Графиме учествовали су Регина Вилхелм, менаџер за комуникације и животну средину, и Ћезаре Гало, директор продаје компаније Brother Internationale Industriemaschinen, те Ђорђе Лукић, извршни директор компаније Дифол, и Оливер Лепори, извршни директор Јапанске пословне алијансе у Србији.

Обраћајући се присутнима, Регина Вилхелм је констатовала да се Графима током година позиционирала као место на којем се промовишу иновативне технологије и решења у областима којима се бави. „Графима је фокусирана на квалитет и потребе својих клијента, а истовремено свима нама пружа прилику да сви заједно проширимо своја знања, пронађемо нове клијенте и развијемо бизнис“.

Ђорђе Лукић је указао на чињеницу да је Дифол постао један од лидера у овој бранши и угледан промотер више светских брендова. Посебно је из компанијског асортимана препоручио машине за штампу на текстилу, штампу великих формата и рекламног материјала, које су посетиоци могли да виде и на штанду ове компаније.

Оливер Лепори је подсетио на значај овакве сајамске платформе за јачање пословних и културних веза између Србије и Јапана. Нагласио је да је Јапан, као епицентар технолошких иновација, препознао Србију као драгоценог партнера.

У сајамској понуди Графиме налази се богат избор графичких машина и уређаја, који подржавају широк спектар штампе, дизајна и креативних потреба, укључује дигиталне штампаче, међу којима и великоформатне (дизајниране за штампање на великим форматима папира, фолија, банера, плаката и других великих медија, уз напредне технологије као што су солвентни, латекс или УВ-ЛЕД инкџет штампачи); офсет штампаче; машине за сито штампу; машине за дораду (фолијаторице, савијачице, штанц-машине, ламинатори…); дигиталне резне системе и перфораторе (укључујући о оне који комбинују ласерско или плотер сечење са софистицираним софтвером за дизајн и аутоматско управљање); штампаче за етикете; дигиталне штампаче за текстил; 3Д штампаче; машине за пластификацију; машине за савијање и хефтање итд.

Значајан део сајма посвећен је софтверским решењима која обухватају програме за графички дизајн, обраду слика, 3Д моделирање, анимацију и друге креативне алате. Нису ретке ни презентације дизајнерских услуга, од графичког дизајна, преко брендирања и маркетинга, до веб-дизајна и мултимедијалних садржаја.

Једна од мисија Графиме је и представљање глобалних трендова, који последњих година указују на значајан напредак у дигитализацији и аутоматизацији процеса, као и на све већи фокус на персонализацију и одрживост. Можда је најупечатљивији тренд успон дигиталне штампе, која омогућава високоприлагодљиве, мале серије производа са брзим временом испоруке, што је посебно значајно у секторима као што су амбалажа и персонализована промоција. Уз то, 3Д штампа и даље бележи раст, омогућавајући израду сложених облика и структура које су раније биле немогуће за производњу, што је револуционисало индустрије попут моде, медицине или архитектуре. Софтверски алати постају све напреднији, са посебним нагласком на аутоматизацију и роботику, те вештачку интелигенцију и машинско учење (АИ), који постају неприкосновени у оптимизацији дизајнерских процеса, аутоматизацији репетитивних задатака, анализи података, прилагођавању маркетиншких кампања и уопште унапређењу корисничког искуства. Виртуелна и проширена реалност (ВР/АР) постају све важнији алати у креативним индустријама, пружајући нове могућности пре свега за интерактивне корисничке доживљаје, посебно у областима као што су едукација, забава и маркетинг. У трендовском успону су и инкџет технологија, обрада слика високе резолуције, хибридна штампаЕколошка одрживост постаје централни аспект у свим сегментима графичке индустрије, са развојем нових материјала и технологија које смањују еколошки отисак производних процеса. Графима настоји да покаже да будућност графичке индустрије лежи и у паметној производњи и Интернет стварима (ИоТ), Клауд компјутингу и колаборативним алатима, блокчејн технологији, адаптивном дизајну (омогућава креирање садржаја који се аутоматски прилагођава различитим уређајима и екранима, побољшавајући корисничко искуство).

Акценат стручног и пратећег програма је на технологији штампе, графичком дизајну и рекламном материјалу. Оквирни план овог дела манифестације дат је у наставку.

СРЕДА, 18. СЕПТЕМБАР

12:30 – 13:15   РЕДИЗАЈН ВИЗУЕЛНОГ ИДЕНТИТЕТА
Предавачи: др Каролина Мудрински, мр Сибила Петењи Арбутина и мр Срђан Димитров
Организује Висока техничка школа струковних студија из Новог Сада

13:30 – 14:00   УТИЦАЈ ТЕМПЕРАТУРЕ ОКРУЖЕЊА НА РЕВЕРЗИБИЛНА СВОЈСТВА ТЕРМОХРОМНИХ БОЈА
Предавач Катарина Маричић
Организује Факултет техничких наука, Нови Сад

14:30 – 15:00   ПРОМЕНЕ У ТЕКСТИЛНОЈ ИНДУСТРИЈИ – ОДРЖИВОСТ И ИНДУСТРИЈСКИ ПРИНТ
Предавач Регина Вилхем
Организује Brother Internationale Industriemaschinen, Диселдорф

15:15 – 16:45  ПРИМЕНА НОВОГ ВИЗУЕЛНОГ ИДЕНТИТЕТА НА ПОСЛОВНУ ПАПИРОЛОГИЈУ – ШТАМПУ (ПРИМЕРИ)
Предавачи мр Сибила Петењи и и мр Срђан Димитров
Организује Висока техничка школа струковних студија, Нови Сад

ЧЕТВРТАК, 19. СЕПТЕМБАР

12:00 – 12:45   ЛАСЕР У КОМБИНАЦИЈИ СА ИНДУСТРИЈОМ ШТАМПЕ, НА ПАМЕТАН НАЧИН
Предавач Ана Авдеева из компаније Gravotech Marking, Француска

13:15 – 13:45   УТИЦАЈ ВИЗУЕЛНОГ ПРЕТРАЖИВАЊА ХАРМОНИЈА БОЈА ПРИ ИЗВРШЕЊУ ЗАДАТКА ВИЗУЕЛНОГ ПРЕТРАЖИВАЊУ НА ЕКРАНУ
Предавач Нада Микетић
Организује Факултет техничких наука, Нови Сад

ПЕТАК, 20. СЕПТЕМБАР

11:00 – 11:30  НОВИ НАЧИН ИЗБОРА ПРАВОГ МЕДИЈА ЗА ШТАМПАЊЕ
Предавач Никола Ландони
Компанија: Гуандонг, Кина

12:00 – 12:30   ОД ПСИХОЛОШКИХ ФЕНОМЕНА ДО МОНЕТИЗАЦИЈЕ ПИКСЕЛА НА ЕКРАНУ
Предавач Јелена Керац
Организује Факултет техничких наука, Нови Сад

14:00 – 15:00 СВЕЧАНА ДОДЕЛА ПРИЗНАЊА
Најквалитетније графичке производе у различитим категоријама, односно робним групама, чекају симболичне награде – Златни, Сребрни и Бронзани печат. Додела награда планирана је за петак, 20. септембра.

СЕРВИСНЕ ИНФОРМАЦИЈЕ

Радно време сајмова ГРАФИМА, БИРО-ЕКСПО и ПАК-АМ је 18. и 19. септембра од 10 до 18 часова, а 20. септембра од 10 до 17 часова.

Појединачна улазница кошта 500 динара, групна 350, групне улазнице за ученике и студенте стручних школа 250, за регистроване посетиоце преко B2B портала улаз је слободан, а паркинг за аутомобиле у сајамском кругу 200 динара по сату.